Bel alleen de spoedlijn indien noodzakelijk
De druk op de huisartsenspoedposten is ook in de regio Utrecht enorm hoog. Daarom roepen de huisartsen mensen op om begrip te hebben voor langere wachttijden. En – belangrijker nog – om alleen te bellen als een vraag medisch gezien niet kan wachten tot de volgende werkdag. Reden voor de langere wachttijden zijn de uitval van medewerkers door corona, het aanhoudende personeelstekort en het groeiende aantal telefoontjes.
In de zomerperiode komt daar de afwezigheid door vakantie nog eens bij. Kan iemand die met spoed een huisarts nodig heeft, deze zorg dan nog wel op tijd krijgen? “Dat lukt ons alleen samen”, zegt huisarts Pim Achterberg. “Wij als huisartsen zorgen er samen met de triagisten voor dat de spoedpost open blijft, ondanks het tekort aan collega’s. Wat we van patiënten vragen is begrip voor de wachttijd en: bel alleen bij echte spoed.”
Wat is spoed?
De afgelopen weken zijn er vaak overbezette telefoonlijnen en lange wachttijden bij de huisartsenspoedposten. Meer dan de helft van de vragen waarmee mensen bellen blijkt geen spoedvraag te zijn. Achterberg: “Als mensen met niet-spoedvragen bellen, is het risico dat de echte spoedgevallen niet meteen de hulp krijgen die zij nodig hebben. Het zit zo: als iemand in direct levensgevaar is, bel je direct 112. En bij de huisartsenspoedpost kun je terecht als het medisch gezien ongewenst is om met je klacht te wachten tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.”
Achterberg snapt dat het soms lastig is om in te schatten of er sprake is van spoed: “Als je twijfelt of er sprake is van spoed, dan is het handig om eerst te kijken op www.moetiknaardedokter.nl of www.thuisarts.nl. Deze websites geven betrouwbare informatie over gezondheidsklachten en ziektes.”