WeSeeDo
- Web-based (arts)
- Web-based (patient)
Passende zorg voor de patiënt betekent steeds vaker hybride zorg: een mix van digitaal en fysiek aangeboden zorg en ondersteuning van gezondheid. Het uitgangspunt in het Integraal zorgakkoord is: digitaal als het kan en fysiek als het moet (IZA, 2022).
Zorg op afstand brengt vele voordelen: het vermindert de druk op de zorg, scheelt reistijd voor de patiënt, zij hoeven geen dag(deel) meer vrij te nemen voor een artsenbezoek, en zij kunnen in hun eigen vertrouwde omgeving blijven en zelf kiezen welke familieleden of vrienden zij aanwezig willen hebben tijdens het gesprek (AD, 2021). De voordelen ten opzichte van een telefonisch consult zijn meer oog voor non-verbale communicatie en minder afstand of ‘zakelijkheid’ (Skipr, 2021).
Het kunnen aanbieden van een videoconsult aan jouw patiënten is dus erg belangrijk. Maar hoe doe je dit en wat heb je hier voor nodig?
Voor de patiënt:
Voor de zorgverlener:
Van een videoconsult ten opzichte van telefonisch consult:
Pharmeon:
Ksyos:
OZOverbindzorg:
Medicom:
Topicus HAP & Viplive Calculus
Lees nog even de volgende tips voor je aan de slag gaat:
De volgende consulten zijn geschikt voor een videoconsult:
In artikel 459 van de Wgbo staat dat de zorgverlener moet zorgen dat verrichtingen – zoals patiëntgesprekken – buiten de waarneming van anderen moeten kunnen plaatsvinden. In een praktijk is dat eenvoudig: het gesprek vindt plaats in de spreekkamer.
Bij beeldbellen is dat anders. De zorgverlener kan niet makkelijk vaststellen of de patiënt ‘aan de andere kant’ voldoende privacy heeft.
Heb je aanvullingen over dit onderwerp?
Neem contact op met Carla Broekman, Stadscoördinator Digitale Samenwerking (broekman@huisartsenutrechtstad.nl).
WeSeeDo Persoonlijk:
WeSeeDo Direct: