Videoconsult

Passende zorg voor de patiënt betekent steeds vaker hybride zorg: een mix van digitaal en fysiek aangeboden zorg en ondersteuning van gezondheid. Het uitgangspunt in het Integraal zorgakkoord is: digitaal als het kan en fysiek als het moet (IZA, 2022).

Zorg op afstand brengt vele voordelen: het vermindert de druk op de zorg, scheelt reistijd voor de patiënt, zij hoeven geen dag(deel) meer vrij te nemen voor een artsenbezoek, en zij kunnen in hun eigen vertrouwde omgeving blijven en zelf kiezen welke familieleden of vrienden zij aanwezig willen hebben tijdens het gesprek (AD, 2021). De voordelen ten opzichte van een telefonisch consult zijn meer oog voor non-verbale communicatie en minder afstand of ‘zakelijkheid’ (Skipr, 2021).

Het kunnen aanbieden van een videoconsult aan jouw patiënten is dus erg belangrijk. Maar hoe doe je dit en wat heb je hier voor nodig?

Voordelen

Voor de patiënt:

  • In eigen, vertrouwde omgeving
  • In eigen tijd waardoor consult makkelijker in te plannen is
  • Geen reistijd (en geen risico op bijv. covid-besmetting)
  • Ook mogelijk wanneer patiënt op vakantie is

 

Voor de zorgverlener:

  • Patiënt-/ persoonsgericht werken (voor patiënten die behoefte hebben aan een videoconsult)
  • Zorg op afstand; minder risico op (covid)besmetting, geen volle wachtkamer
  • Persoonlijker dan een telefonisch of e-consult, bevordert vertrouwensband met patiënt

 

Van een videoconsult ten opzichte van telefonisch consult:

  • Non-verbale communicatie is zichtbaar; je ziet veel sneller of de patiënt jouw uitleg begrijpt en patiënt kan ook zien hoe de zorgverlener reageert
  • Iemand in zijn persoonlijke omgeving zien geeft vaak ook een beter beeld van de persoon
  • Het visuele aspect van beeldbellen geeft zorgverleners meer mogelijkheden om de patiënt op zijn gemak te stellen er is meer ruimte voor een informeel gesprek
  • Mogelijkheid om oefeningen en technieken voor te doen aan de patiënt
  • Achterhalen van de exacte locatie van de klacht
  • Het helpt mantelzorgers
Fase 1: Implementatie

Start intern

  • De wens om te beeldbellen is aanwezig
  • Benoem kartrekkers die aan de slag gaan met implementatie

Hardware & internet

Selectie applicatie

  • Kies beeldbel-applicatie uit bestaande ICT programma’s of maak een keuze uit deze lijst
  • Kies alleen een beeldbelsysteem dat voldoet aan de beveiligingseisen voor de zorg:
    • Werk alleen met applicaties van leveranciers die (onder accreditatie) een certificaat van NEN7510 hebben. Vind de leverancier in het register op deze pagina (scroll op de pagina naar beneden):
    • Vraag een kopie op van het certificaat van de leverancier als deze voldoet aan ISO27001.
    • Het maakt niet uit of de leverancier een kosteloze of betaalde dienst aanbiedt en of je dit tijdelijk of definitief gebruikt.
  • Vraag bij leverancier(s) demo aan en test op verschillende apparaten (desktop/laptop, tablet en smartphone

Aanschaf

  • Vraag leverancier om verwerkersovereenkomst
  • Ga geen lange termijn overeenkomst aan

Implementatie

  • Maak procesafspraken met alle medewerkers
  • Test het systeem zelf goed uit
  • Zorg voor goede interne communicatie
  • Denk na over communicatie met patiënten: hoe informeer je ze, via welke methodes en wie pakt welke rol in dit proces?
  • Verwijs patiënt naar Helpdesk Digitale zorg om alvast uit te proberen hoe het werkt
  • Tip: plaats handleiding voor patiënten op je website
  • Evalueer het proces en ervaringen maandelijks en pas aan waar nodig

Beeldbellen via bestaande systemen

Pharmeon:

  • Maakt gebruik van WeSeeDo. Voor de diverse handleidingen kun je de kennisbank van Pharmeon raadplegen

Ksyos:

OZOverbindzorg:

  • Handleiding voor gebruikers
  • De toepassing kan gebruikt worden voor contact met patiënt, maar ook voor MDO’s

Medicom:

  • Maakt gebruik van Zaurus (mogelijke koppeling via het ‘Zorgplein’ in Medicom)
  • Hier vind je een volledig overzicht van alle abonnementen
  • Werkwijze via Medicom: maak net zoals een fysieke afspraak een videoafspraak aan in de Medicom agenda. Open het patiëntendossier, ga naar Zorgplein en klik op de Zaurus-tegel. De app wordt direct geopend vanuit het HIS. Wanneer er op de Zaurus-tegel wordt geklikt, ontvangt de patiënt een sms en e-mail met een link en code naar de afspraak
  • De app kan ook buiten het HIS om gebruikt worden (standalone) voor bijvoorbeeld MDO’s
  • Bekijk de instructievideo voor meer informatie

Topicus HAP & Viplive Calculus 

  • Maken gebruik van beeldbelfunctie Whereby.
  • Topicus/Valculus hebben hierover aparte privacy afspraken gemaakt met de leverancier. Het is daarom voor de zorg een goed te gebruiken applicatie.
  • Als je los gebruik maakt van Whereby moet je als zorgverlener zelf een verwerkersovereenkomst afsluiten en dan ook zelf onderhandelen over de privacyaspecten over welke gegevens Whereby mag verwerken namens de verwerkersverantwoordelijke zorgverlener.
Fase 2: Aan de slag

Lees nog even de volgende tips voor je aan de slag gaat:

  • De KNMG heeft een Handreiking videoconsulten met daarin alles wat je moet weten over videoconsulten met patiënten
Ga naar Handreiking KNMG
  • Pharos heeft een stappenplan dat helpt om beeldbellen laagdrempelig en toegankelijk in te zetten voor patiënten die laaggeletterd zijn of beperkte digitale of gezondheidsvaardigheden hebben.
Ga naar Pharos stappenplan
Wanneer beeldbellen?

De volgende consulten zijn geschikt voor een videoconsult:

  • Lichamelijke en/of psychische klachten waar (nog) geen lichamelijk onderzoek voor nodig is
  • Bespreken van testuitslagen
  • Vervolg- en/of controleafspraken (bijvoorbeeld voor de POH)
  • Controle na ontslag uit ziekenhuis
  • Bij besmettelijke (huid)aandoeningen
  • Triage voorafgaand een fysiek consult; is het écht nodig om langs te komen op de praktijk?
  • Onderzoek/inschatten mate van ernst bij ziek kind
Privacy

In artikel 459 van de Wgbo staat dat de zorgverlener moet zorgen dat verrichtingen – zoals patiëntgesprekken – buiten de waarneming van anderen moeten kunnen plaatsvinden. In een praktijk is dat eenvoudig: het gesprek vindt plaats in de spreekkamer.

Bij beeldbellen is dat anders. De zorgverlener kan niet makkelijk vaststellen of de patiënt ‘aan de andere kant’ voldoende privacy heeft.

  • Vraag bij aanvang van het beeldgesprek altijd aan de patiënt of deze vrijuit kan praten.
  • Doe dit ook vooraf aan visuele waarnemingen (‘laat dat plekje op uw billen eens zien’) of bij vergelijkbare checks.
Vragen en contact

Heb je aanvullingen over dit onderwerp?

Neem contact op met Carla Broekman, Stadscoördinator Digitale Samenwerking (broekman@huisartsenutrechtstad.nl). 

WeSeeDo

WeSeeDo Persoonlijk:

  • Tweezijdig beeldbellen
  • Mogelijke koppeling portaal UZO
  • Versturen van uitnodiging met knop voor deelname via e-mail
  • Versturen van sms voor deelname link
  • Bij integratie met UZO-portaal uitnodiging via portaal met knop voor deelname afspraak. Zie hier in een filmpje hoe dat er uit ziet
  • Filmpje: wat is WeSeeDo persoonlijk

WeSeeDo Direct: 

  • Eenzijdig beeldbellen (de organisator ziet de deelnemer)
  • In aanvulling op telefoongesprek, direct toe te passen (ongepland)
  • Triage, vaak gebruikt door assistente
  • Versturen van link via SMS
  • Filmpje: wat is WeSeeDo direct
Applicaties: