toetsenbord HUS

Zorgprofessionals in Utrecht maken zich zorgen: zij merken dat veel mensen tijdens deze coronacrisis niet hun huisarts, apotheek, fysiotherapeut of diëtist bellen wanneer zij klachten hebben die niet bij corona passen. Geen contact met de huisarts kan nadelige consequenties hebben voor de gezondheid. Terwijl paramedici en apothekers patiënten ook goed op afstand kunnen bijstaan, juist in deze tijd. Daarom drukken de zorgprofessionals iedereen op het hart: heeft u klachten, bel ons!

Tijd voor de patiënt

Jack Muller, huisarts aangesloten bij Huisartsen Utrecht Stad, is net als zijn collega’s bezorgd over de afname van het aantal telefoontjes over klachten die niets met corona te maken hebben. “Mensen denken dat de huisarts geen tijd voor ze heeft, maar we zijn altijd bereikbaar als patiënten gezondheidsklachten hebben. De huisartsen in de stad zijn goed georganiseerd en hebben naast corona gerelateerde zorg ook tijd en ruimte voor patiënten met andere klachten.” Patiënten wordt wel geadviseerd om altijd eerst de praktijk te bellen. Op basis van het telefoongesprek kan de arts of de doktersassistente een goede inschatting maken van de zorg die nodig is. Alleen als het nodig is komen patiënten – altijd in overleg met de huisarts – naar de praktijk.

Volgens Muller kan dat veilig. “De huisartsen hebben speciale spreekuren in aparte ruimtes voor patiënten met luchtwegklachten die kunnen duiden op corona. Deze patiënten worden dus altijd gescheiden gezien van patiënten zonder luchtwegklachten. Hierdoor is een bezoek aan de praktijk veilig”.

Apotheker Clasineke Groenendijk voegt namens de Coöperatie Apothekers Utrecht toe dat dit ook voor de apotheken geldt. “We vragen patiënten per e-mail of telefonisch contact op te nemen. Daar kunnen ze vragen stellen en na een bericht van ons kunnen ze medicatie afhalen. Ook bezorgen wij medicatie. Verder is er een maximum van drie bezoekers tegelijk in de apotheek en vragen we bezoekers zonder gezinsleden te komen”.

Advies op afstand

Ook paramedici in Utrecht, zoals bijvoorbeeld de fysiotherapeuten en diëtisten, zien dat patiënten aarzelen om contact op te nemen. “Patiënten vragen zich af of wij wel open zijn. Juist in deze bijzondere omstandigheden zijn wij als paramedici beschikbaar voor patiënten die dat nodig hebben”, aldus fysiotherapeut Liselot Schiphorst van Fysiotherapeuten Utrecht Stad. “Waar mogelijk helpen wij op afstand, bijvoorbeeld bij patiënten die revalideren na een operatie. Daarnaast kan de fysiotherapeut ook ondersteunend zijn bij stressregulatie. Veel mensen ervaren in deze tijd stressklachten, als gevolg van financiële onzekerheden of plotselinge veranderingen in de dagelijkse bezigheden. Deze klachten kunnen fors oplopen. De fysiotherapeut kan daarin iets voor u betekenen. Verder kunnen wij adviseren hoe je ondanks de beperkingen van de coronamaatregelen in goede conditie blijft.

Schiphorst benadrukt ook dat andere zorgprofessionals in de stad, zoals diëtisten, gewoon bereikbaar zijn. “Zij spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van chronische patiënten en kwetsbare ouderen. Door een combinatie van goede voeding en beweging blijft hun weerstand optimaal. Wij zijn er voor onze patiënten en hebben de tijd om ze te helpen, weet ons te vinden en bel altijd vooraf.”