Webgebaseerd wachtrijmanagement

TeleQ is een webgebaseerd wachtrijmanagementsysteem voor telefonie, dat naast de bestaande telefooncentrale werkt. Het is ontwikkeld in Zweden, waar het op grote schaal wordt gebruikt. Ook in Nederland wordt het inmiddels door een groeiend aantal huisartspraktijken ingezet. Enkele huisartsen uit de ICT-werkgroep overwegen aanschaf van het systeem en gaan binnenkort een kijkje nemen in een praktijk die ermee werkt.

Met TeleQ kun je het aanbod van telefoontjes beter spreiden over de dag. Dit gebeurt door patiënten die bellen de optie te geven om teruggebeld te worden. De patient komt dan niet in de wacht, maar hoort direct een tijdstip waarop hij zal worden teruggebeld. TeleQ plant de terugbelafspraken tussen de inkomende telefoontjes en de telefoonassistente hoeft alleen de bellijst op het scherm af te werken. De assistente kan zelf kiezen in welk tempo zij gesprekken aanneemt, zodat tussen twee telefonische contacten voldoende tijd over blijft voor registratie in het HIS.

Telefonische (terugbel)afspraken kunnen door de patient ook online geboekt worden, bijvoorbeeld in de avonduren voor de volgende ochtend. Ook faciliteert het systeem telefonische waarneming door een andere praktijk en zou zelfs vanuit huis kunnen worden ingelogd door een praktijkmedewerker.

De huidige gebruikers geven aan dat TeleQ het arbeidsklimaat verbetert (minder stress voor de assistente) en het serviceniveau verhoogt (bereikbaarheid praktijk neemt flink toe).